Thursday, May 7, 2009

Routine Mingguan

Dah masuk bulan kelima abg kerja di Sedia Teguh tapi korang tentu tak tahu routine mingguan abg. Bulan pertama sampailah bulan ketiga, abg akan berulang setiap hari dari Nilai ke tempat kerja abg. Mula2 Taman Seri Gombak dan sekarang di Wangsamaju. Kalau Seri Gombak jarak harian kira2 80km sehala dan sekarang di Wangsamaju, jarak sehala ialah 70km. Abg biasanya guna Jalan Nilai/KLIA, Jalan Dengkil, Lebuhraya Maju (Lebuhraya Putrajaya) dan tol sehala sebanyak RM2.50 dan akhir sekali MRR2. Kalau dihitung perbelanjaan di atas jalanraya sahaja ialah RM30 (25=minyak, 5=tol) sehari. Kalau dikali hitung panjang 22 hari bekerja sebulan berjumlah RM660. Itu belum belanja makan hitung panjang RM5 sehari. Jumlah keseluruhan lebih kurang RM770 sebulan. Mula kerja dulu keluar jam 6.00pagi dan sampai jam 7.15pagi. Masuk kerja sebenarnya 8.30 pagi sampai 5.30ptg. Kebiasaannya abg akan balik sekitar 6.30 ptg dan sampai rumah sekitar jam 7.30 mlm. Masuk bulan keempat, berulang terasa penat dua perkara. Penat badan dan penat duit. Timbul persoalan untuk menyewa bilik di Wangsamaju. Sementara tu, korang tak tahu sejak abg jual kereta Proton Wira NAM9295 (Dec 2008), abg pinjam kereta Kak Nab (seperti gambar di bawah). Kereta Proton Wira tu terpaksa abg jual sebab minyak enjin dah bocor. Kalau nak repair makan ribu jugakla. Masa tu abg kering giler. Terpaksa jugak jual dan duit kereta tu abg guna bayar pinjaman rumah yang tertangguh 3 bulan.

Kereta inilah yang berjasa membawa abg setiap hari dari Nilai ke Wangsamaju. Kereta ni manual. Korang pasti tahu abg ada masalah besar bawa kereta manual tetapi apa pilihan yang abg ada. Mahu tak mahu, abg TERPAKSA biasakan diri untuk bawa kereta manual ni. Nasib baikla Kak Nab tukar stering kereta ni dari manual kepada power steering (purposely for me). Bayangkan situasi jem di MRR2 yang setiap hari abg terpaksa lalui terutamanya dari Tesco Ampang ke Pandan Indah, balik dan pergi. Banyak kali kereta mati di tengah jalan tetapi Alhamdulillah, sekarang ni abg dah boleh dikatakan 95% boleh mengemudi kereta manual dengan cekap dan yakin. Di mana agaknya situasi tegang yang abg stress sangat nak pandu kereta manual? Jalan jem dan mendaki bukit yang memerlukan keupayaan mengimbangi kelas dan handbrake dengan cekap. Kaki dan tangan sebelah kiri yang kritikal untuk fungsi ini pulak tu lemah dan bukan macam korang. Kadang2, otak tak snycronize membuatkan abg panik dan terpaksa brek mengejut. Banyak kali benda ni berlaku tapi setakat ni belum ada terjadi perkara2 yang tidak diingini.

Beginilah hari-hari. No wonder kaki kiri abg makin kuat, asyik tekan pedal kelas jer.

Dari segi keupayaan kewangan, untuk bulan keempat ini rasanya semakin mantap. Masa mula kerja dulu (dengan Sedia Teguh) bertembung dengan banyak perkara. Ali dan Una masuk sekolah. Izzah masuk UTM, Nadia belum dapat pinjaman Mara dan Uya pulak masuk MRSM. Pertembungan tu memerlukan perbelanjaan yang tinggi di samping abg memerlukan modal untuk pergi kerja. Sepanjang abg guna kereta Kak Nab, abg tak pernah bayar 1 sen pun kat dia. Dua bulan lepas timbul keperluan dari pihak Kak Nab untuk ambil kereta tu tapi abg mintak tangguh. Abg faham kereta tu bukan kereta abg dan abg kena pulangkan jugak satu hari nanti tapi aabg minta tangguh sampai abg dapat usahakan beli kereta satu lagi untuk keperluan abg ulang alik dari rumah ke tempat kerja.

Nak beli kereta bukan perkara mudah sekarang ni. Bank akan check latar belakang peminjam. Kalau ada rekod lampau yang tak bagus atau istilah yang sering digunakan BLACKLISTED, pinjaman tidak diluluskan dan itulah yang terjadi pada kami. Sebelum ni kami pernah buat submission atas nama Kak Zai untuk beli kereta Nissan Grand Livina tetapi rejected sebab kes kilang Sabli Malaysia di Pandamaran dulu. Kami dah tak tentu arah dan keadaan sungguh mendesak. Kami mahu taak mahu kena ada kereta sebuah lagi. Kereta yang kami patut beli tu sekurang2nya boleh memuatkan 7 orang ahli keluarga kami supaya bila balik kampong samada Tg Karang atau Kelantan, kami guna satu kereta sahaja. Betullah kata AL Qur'an, di mana ada kesempitan, pasti ada jalan keluar. Mulanya Mok Yah, adik Kak Zai dengan rela hati beri kebenaran guna nama dia tetapi memandangkan take home salary tak mencukupi, submission ditolak. Then, Kak Nab come to the resque again. InsyaAllah, kami akan memiliki kereta yang menepati keperluan keluarga kami iaitu..........Proton Exora.

Sekarang ni routine mingguan abg, 3 hari dari Nilai dan 2 hari lagi dari Wangsamaju. Abg tidak menyewa bilik tetapi menumpang rumah boss abg, En Zamsari. Abg akan bermalam di rumahnya pada malam Rabu dan malam Jumaat macam malam ni. Tadi abg keluar dari pejabat jam 9 malam. Abg siap2 solat Isyak di pejabat.

Depan pejabat kami waktu abg keluar tadi. Jadi tempat pakir lori pulak.

Sebelum abg pergi rumah boss abg tu, seperti kebiasaannya abg akan makan malam dulu di tempat biasa abg iaitu di Gerai Aishah Tomyam di Medan Selera Wangsamaju Seksyen 4.


Dan inilah menu abg malam ni;




Nasi puteh
Sup sayur dan
Udang masak pedas

Harganya cuma RM10 sahaja.

Hidup (kewangan) abg semakin setabil sekarang ini. Kepada adik-adik yang ada tolong abg, abg akan usahakan bayar balik dalam masa terdekat insyaAllah atau selewat-lewatnya pada penghujung tahun ini waktu abg dapat bonus nanti. Bukan abg sengaja beri keutamaan nak beli kereta tetapi abg terpaksa ada kereta sebuah lagi sebab kereta yang abg guna sekarang kena pulangkan dalam masa terdekat (anak Kak Nab pulak nak guna). Kalau dah ada kereta Proton Exora tu, abg akan guna Naza Suria yang Kak Zai guna sekarang. Lagipun Kak Zai yang akan bayar ansuran bulanan kereta tu nanti.

No comments: