Friday, May 15, 2009

Kerete Kango/Kawan Lama

Inilah kereta yang abg akan guna mulai hari ini sampai abg dapat kereta abg.

Masa abg ambil kereta ni, abg ada terima panggilan dari kawan sekolah abg dari Tingkatan 1 sampai tingkatan 5.


Nama dia Siti Rosngatin bt Kajar. Budak sawah sempadan kot ataupun Sg Terap. Sekarang bukan budak lagi, dah nenekpun. Abg sebenarnya cukup teruja bila dapat panggilan telefon dari kawan lama abg tu. Bayangkan sejak 1975 sehingga kini abg tak pernah jumpa lagi dia. Dulu kami sama2 sekolah di Sekolah Dato' Haron dari Tingkatan 1 sampai 3. Lulus SRP, kami sama2 mohon Sekolah Menengah Teknik Seremban (sekarang Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaaffar). Memandangkan kami sama2 minat perdangangan, kami ditempatkan dalam kelas yang sama iaitu Tingkatan 4 Perdagangan dan kemudiannya 5 Perdagangan. Selain dari subjek2 biasa seeperti Ilmu Hisab dan Sains, kami juga belajar Perdagangan dan Prinsip Akaun. Sekarang kebanyakan kawan2 sekelas kami berkecimpung dalam bidang yang berkaitan Akaun. Siti Rosngatin sekarang merupakan Penolong Juruaudit di Jabatan Audit dan berpengkalan di Kementerian Pertahanan (Mindef).

Macam mana agaknya abg dapat contack dia? Abg browse through internet guna google serch dengan menaip nama dia orang dan abg ternampaklah kelibat nama dia dan abg hantar email kat dia by leaving my handphone number. Begitulah caranya abg cari kawan2 lama abg. Dari situ timbul idea untuk abg untuk create another blog specifically untuk abg cari kawan2 lama abg dan abg namakan blog tersebut sebagai http://akudankawan2lama.blogspot.com/. Blog tu abg buat untuk cari kawan2 sekolah abg sejak 1965 (SK Sg Sireh) hinggalah 1975 (SMT Seremban).

Berbalik kepada cerita Siti Rosngatin ni, dia ni dulu sangat aktif dalam sukan. No wonderlah muka dia macam budak lengkongan 20han. Sekarang dah punya anak seramai 6 orang. Kalau tak silap dah punya cucu at the age of 51+. Abg sekarang sedang cuba untuk membuat hubungan dengan lain-lain kawan melalui Siti Rosngatin. Untuk pengetahuan korang, dalam kelas Perdagangan tahun abg tu cuma ada 5 orang lelaki di dalam kelas tersebut. Selain itu semuanya perempuan dan kalau tak silap lebih 35 orang perempuan. Yang lelaki ialah, Ali, Baharuddin, Norib, Salman abg sendiri. Masa Tingkatan 4, abg jadi Ketua Tingkatan tapi masa tingkatan 5, abg kalah dengan Siti Fatimah Jalal (sebab perempuan ramai sangat yang sokong dia) dan abg jadi Penolong Ketua Tingkatan.


1 comment:

nasaruddin said...

saya nasaruddin bin salleh .. dulu skolah sekolah dato harun '71-'73 .. sila cntact saya di facebook anak saya .. dzafree@hotmail.com ..