Saturday, September 26, 2009

Pulang Beraya Di Kelantan & Percutian Keluarga

Sudah 3 tahun tak beraya di Kelantan disebabkan hal-hal yang tak dapat dielakkan. Bermula dengan anak2 terpaksa menghadapi pepereksaan penting spt UPSR, PMR dan SPM serta pekerjaan yang tak menentu. Sepatutnya bergilir selang setahun di antara Tg Karang dan Kg Nara. Tahun ni kami buat keputusan untuk beraya di sana.

Kami bertolak dari Nilai jam 6.30 pagi 19hb September 2009 selepas selesai solat subuh. Perjalanan dari Nilai lancar macam biasa tetapi selepas melepasi Toll Gombak jer, suasana tiba2 berubah. Jalan yang tadi biasa2 jer tiba2 padat dengan kereta sehinggalah ke Pekan Kuala Lipis. Kereta yang banyak tadi tiba-tiba hilang sehinggalah sampai ke Pekan Gua Musang yang mula balik padat sehinggalah ke Pekan Kuala Krai. Kami berhenti mengisi minyak di Felda Ciku 9 secara emergency sebab minyak dah merah kat stesen persendirian yang diurus Koperasi setempat. Kami tak sempat berbuka puasa di Kg Nara dan terpaksa berbuka puasa di Gerai Tepi Jalan di Jalan Jerteh/Pasir Puteh. Makan biasa2 jer tapi kene ketuk RM54.00 (niat sedekah sebab dia overtime, patutnya dah tutop kedai sebab besok dah Raya).

Raya pertama kami banyak stay di rumah jer. Kami cuma tunggu tetamu datang. Abg juga dapat berjumpa kawan lama yang sama2 belajar di ITM dulu yang juga merupakan sepupu Kak Zai. Raya kedua, kami cuma duduk rumah jugak sebab ramai tetamu yg datang tambahan pulak ada kenduri kesyukuran di Rumah Datok Mat, sepupu Kak Zai jugak. Hari ke 3, kami pulak kenduri kesyukuran. Ramai keluarga yang datang membantu dan ada jugak yg sedekah 2 ekor kambing. So, kami raya sakan pada hari tu. Raya ke4, kami pergi kenduri kahwin adik ipar Rotonor, adik Kak Zai di Besut. Raya ke 5, kami balik melalui Kuantan. Kami bercuti bersama Keluarga Khairul/Mok Yah (adik Kak Zai) di Holiday Villa, Cherating. Raya ke 6, kami balik ke Nilai melalui Lebuhraya Pantai Timur.